reizen/tips/trips

Bitten by The Big Apple

New York is als de films van Quentin Tarantino: je bent voor of tegen. Dat voel je onmiddellijk. Ik ben dubbel voor. De drive, de energie, de impulsen. De gezelligheid, de intimiteit, de persoonlijkheid. Wie voet zet op dit eiland heeft de wereld in zijn hand. The Big Apple. Unchained. De stad die uitput en energie geeft. Die je overspoelt en tijd nodig heeft om te bezinken. De stad van gelijken en contrasten. De wereld op een eiland.

New York, concrete jungle where dreams are made of – Alicia Keys

IMG_8837 Alles bruist en leeft. Alles beweegt. Op het ritme van de metropool. Of op dat van de overvolle metro die de mensen heen en weer waait als riet in een hooiveld. Hoge gebouwen, heilige huisjes, winkels die álles verkopen, leuke hebbedingetjes in kleine straatjes, enorme ketens op gigantische avenues. Een drukte om stil van te worden. Dat effect heeft New York. Je raakt zowel geïnspireerd als heel erg stil. Je voelt je tegelijk alles en niets. Een van de zovelen in een wereldstad. Maar wel een van de gelukkigen in New York.

Je moet er geweest zijn om het te snappen… De mensenzee die je meevoert op een bruisende golf naar de concrete coast. Wie er al was, hoef ik het niet uit te leggen. Wie er nog niet was, moet daar dringend verandering in brengen! Mijn tip: minimum 4 dagen, maximum 7. Meer kunnen je voeten niet aan, geloof me. Je portefeuille trouwens ook niet. Eet wereldkeuken, fastfood en donuts. Koop kleren en ga langs bij electrowalhalla B&H. Kijk gebouwen en bezoek musea (ook de shops, zeker die van MoMa). Doe deftige wandelschoenen aan maar probeer toch hip te blijven. De beste periode om te gaan is september-oktober. Boek nu! Neem de Trotter mee en lees deze post :)

I want to wake up in a city that never sleeps – Frank Sinatra

Ground Zero
De Twin Towers maakten plaats voor een leegte die je vol in het gezicht raakt. Een stille getuige van een luid verleden. Hier vloeide veel bloed. Tranen. Inkt. Te veel. Je hebt geen woorden nodig om het verhaal te zien. Een diepe put. Een onbeschrijfelijk gevoel. Eeuwig stromend verdriet. En een straaltje hoop. Dat is waar dit monument torenhoog voor staat. Indrukwekkend.
IMG_6218 IMG_6224 IMG_6230

Staten Ferry
Neem de Staten Ferry en vaar langs Lady Liberty. Doe het eens overdag en eens bij valavond. Het is gratis én meer dan de moeite waard. Toegegeven, het vrijheidsbeeld was in werkelijkheid kleiner dan in mijn fantasie. Maar dat maakt de verwondering niet minder groot. Leuk om eindelijk eens te zien waar zoveel films – en helikopters – rond draaien.
IMG_6263 IMG_6292 P1140161 IMG_6336 IMG_8742 IMG_8793

Brooklyn Bridge en DUMBO
Wandel over de Brooklyn Bridge als de avond bijna in een donker gat valt. Geniet van de skyscraper skyline die zich hoog aan de hemel aftekent. Van de steeds donkerder en tegelijk lichter wordende stad. Zon uit, licht aan. Stap zeker door tot DUMBO, beneden aan Brooklyn Bridge. Zet je rustig op een bankje en droom weg met fantasie en fonkels in je ogen.
IMG_6373 IMG_6394 P1140262

High Line
Ooit was dit een spoorweg. Nu is het een wandelpad dat New York toont vanop een andere hoogte. Je loopt precies tussen de gebouwen en krijgt zo een uniek zicht op de stad. Het is leuk struinen in dit toeristentuintje. Hier en daar zijn bankjes neergeplant, interessante view points. Zoals een venster dat uitkijkt op het dak van de wereld. Of toch op dat van de typische gele taxi’s die onder ons doorzoeven op de drukke avenue.
IMG_6401 IMG_6414 P1140347

Chelsea Market
Voor ik naar NY City kwam, associeerde ik de stad met veel volk, grote gebouwen en een koel karakter. Voor dat laatste was ik wat bang. Ik hou van gezelligheid. Van kleine Parijse slenterstraatjes, schattige Amsterdamse winkeltjes en unieke Berlijnse snuistervintage. Mijn vrees was onterecht. New York is immens groot, maar heeft stukjes waar het bruist van bruine sfeer. Chelsea Market bijvoorbeeld. Beginnende designers krijgen een kans om zich te tonen, samen met een schat aan leuke winkeltjes en eetgelegenheden. Een buurt die zeker een bezoekje waard is.
IMG_8820 IMG_8816

Times Square by night
Iedereen kent de bombastische billboards uit de films. Indrukwekkend op scherm, nog indrukwekkender op straat. De sfeer. De energie. De uitbundigheid. Of het er druk is? Je kan er over de koppen lopen. En toch. Het werkt rustgevend. Bijna hypnotiserend. Toeristen kijken hun ogen uit. Hokken samen op de rode trappen van TKT. Zwijgend. Genietend. Verlicht.
IMG_8877 IMG_8900 IMG_9183

Top of the Rock
Of je het nu ’s avonds of overdag doet, iedereen valt voor het fe-no-me-nale uitzicht van Rockefeller. Deze top spot prijkt dan ook hoog in mijn must-see shizzle. Echt, WOW! Een tip: reserveer je plaatsje rond valavond. Zo zie je het beste van twee werelden. De ongelooflijke vergezichten en architectuur versus het prachtige postkaartplaatje dat steeds meer oplicht. Ik raad je trouwens warm aan om een jas mee te nemen. Je krijgt op dit topmoment namelijk niet alleen kippenvel van het vogelperspectief.
IMG_9088 IMG_9086 IMG_9042 IMG_9106IMG_9157

Rooftop Bar
Drink een cocktail in een rooftop bar. Wij gingen uit ons dak op de 230 Fifth. Een kleine tipsy: bestel als vrouw een Sex and the City Cosmopolitan in plaats van mee te drinken met de mannen en voor een Dirty Gin Martini met olijfolie te gaan. Zout. Zat. Ja, het hing wat in mijn kleren. Ik vergat zelfs mijn gilet op dat dak, met mijn hoofd in de wolken én in de wind.
bares_de_altura_985875766_650x

Central Station
Het Centraal Station heeft een mooie hal. Magisch zelfs! Je kan er fluisteren tegen de muren. De booggewelven zorgen dat je aan de andere kant perfect kan horen wat je gesprekspartner zegt. Blijkbaar populair voor huwelijksaanzoeken. Misschien verklaart dat waarom we het zelf niet hebben geprobeerd.
IMG_8870

Wat nog zo leuk is aan New York?
Te veel om op te noemen… Mensen complimenteren je gewoon op straat. “Hey, nice shirt.” Euh, was dat tegen mij? “I like the color of your hair.” Oké, die vinger wees duidelijk naar mijn rosse kruin. “Are you Paris? New York?” Nationaliteiten raden is hier ook een hobby. Ik geef jullie nog een insider tip om als echte local over te komen op restaurant. Als de ober komt kijken en je bent nog aan het eten, zeg je met de nodige cool “Still working.” Om een taxi te nemen, wuif je gewoon even op straat. Hoe je weet of die vrij is? Dat zie je aan het lichtje op zijn dak. Handig, dat taxisysteem. Zeker op momenten dat je zelf het licht niet meer ziet. Fwiet, taxi!
IMG_9002 IMG_9272 IMG_6363 IMG_9276 IMG_8975 IMG_8822 IMG_6345 P1140279 IMG_9196

BewarenBewaren

4 thoughts on “Bitten by The Big Apple

  1. Nog eens (voor de vierde keer of zo :-)) gelezen en me aan je foto’s zitten vergapen. Nu heb ik nog meer zin om te vertrekken. Eerste Airbnb is alvast geboekt: in een simpele maar classy loft in Brooklyn. Kriebels in de buik. Tijd om je blogs over soloreizen ook nog eens opnieuw te lezen :-)

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie