persoonlijk/plaatjes en praatjes

Plaatjes en praatjes #juni #juli

_MG_8794.jpg
> Het kind van een ander.
Een kraambezoek krijgt toch een extra dimensie eens je zelf een bevalling beleefde. En al is mijn jonkie Monkie nog niet groot, het lijkt al moeilijk te geloven dat hij vier maanden geleden ook voor het eerst in mijn armen lag als breekbare boorling. Zo fijn en fragiel. Zo klein en onschuldig. Zo af en geliefd – van zijn kale koppie tot zijn kleinste teen. Zo snel als je erin wordt gegooid, zo snel groei je er precies ook weer uit. Dus laat ik mini-Jozefien nog even veilig rusten in de armen van mijn vriendin. Als ze een paar kilo’s en nekspieren rijker is, flaneer ik dit pretty pakje warmte graag over mijn toch-al-in-zure-melk-gemarineerde-schouder.

IMG_8635 IMG_8636
> Sport, spel en sociale garanties.
Ik speelde jaren volleybal in eerste provinciale – lees: twee keer training en een match in de week. Sinds vorig jaar ruilde ik mijn bloed, zweet en tranen op de ‘professionele sportvloer’ voor sport, spel en een sociaal leven in recreatieve volleybalkringen. Tijd voor een andere insteek: een met meer vertier en minder spier, meer kindjes en meer pintjes. En guess what: we speelden kampioen met de damesploeg! Nu zitten we, net als onze gemengde ploeg, in reeks twee van het recreatievolleybal. Ik ben klaar voor het nieuwe seizoen – dit keer zonder zwangere bal in mijn buik.

IMG_8572 IMG_8556.JPG
> Vermoeidheid.
Een baby is zá-lig! Maar zuigt je ook leeg. En dan kom je al eens rare dingen tegen. Zoals een komkommer in de besteklade – vermoeide vader. Of extra veel gaten in je geheugenkaas – vermoeide moeder. Je verwisselt continu wetters en loorden, euh letters en woorden. En jouw spiegelbeeld met frisse ogen, kleren en make-up verrimpelt tot een vage herinnering. Kon je zo’n baby maar bestellen op een webshop, om thuis eens te proberen. Niet dat je jouw perfecte maatje zou retourneren – al is het dan gratis. Maar zo wist je toch op voorhand wat voor lastpakje je in huis haalde ;) Nee hoor, ik zou hem voor geen geld van de wereld willen ruilen of kunnen missen. Ook al steeg mijn slonsgehalte meer dan het overaanbod op Zalando, ik was nog nooit zo enthousiast over wat ik kocht dan over mijn baby.

_MG_8955.jpg
> Tiny vacation. We planden deze lange zomer maar een kleine vakantie: een midweek in een tiny huisje, midden in een groot, groen West-Vlaams bos. Het was niet ver of exotisch, maar het deed ongelooflijk veel deugd. Gewoon rust, natuur en een blanco to do-blad. Quality trio time voor Sven, Mon en mezelf. Geen bergen was, geen bossen taakjes en geen huis vol gestrand vuil. Meer moest mijn vakantie niet zijn. En daarvoor ben ik echt dankbaar. Dat ik blij ben met de kleine dingen – muggen en paardenvliegen niet inbegrepen. Het hoeft niet persé verder, warmer of luxueuzer. Ik geniet van elk tiny moment. En van het volle vakantiegevoel in mijn lege hoofd.

_MG_9030.jpg
> Slaaptraining #geeuw. Wat slaaptraining betekent voor Mon, betekent mentale training voor ons: wie breekt eerst? Man, dat kleintje heeft karakter. Terwijl hij het klokje rond weent, doorlopen wij een terugkerende cyclus van rust, wanhoop, boosheid en (in moekes geval ook) tranen. Getiktakt op slaapsignalen, leggen we hem rustig in bed van zodra hij geeuwt of in zijn oogjes wrijft. We rommelen diep in onze trukendoos om hem in de slaapkoffer te doen duiken: wijsjes, wrijfjes, wiegjes. Soms halen we het juiste eruit, soms raken we keihard de bodem. De ideale tool? Die bestaat niet. Al zou ‘volharding’ wel een winner zijn, maar daar denkt Mon spijtig ook genoeg zo over.

_MG_9204
> Patatjes, patatjes, in stukjes of in plakjes … Als je een kind hebt, sta je meer stil bij simpele dingen. Zo was je bijvoorbeeld eerst zijn kleertjes voor hij ze aandoet, koop je verantwoord speelgoed om in zijn mond te laten verdwijnen en draai je graag verse, voedzame groentjes in zijn eerste papje. Bij ons waren het worteltjes uit het biopakket van De Wassende Maan. Daar kopen wij al een tijd groenten, fruit en aardappelen. En of we het verschil smaken – al was het maar in ons hoofd! Je kunt de groentjes niet zo lang bewaren als die van de supermarkt, maar dat lijkt ons net een goed teken. En door mee te eten met het seizoen, oogsten we nieuwe successen in de keuken. Al zijn we wel nog altijd op zoek naar een lekker gerecht met paksoi of Chinese kool – want die groenten zouden we toch liever echt vergeten.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Geef een reactie

