persoonlijk/plaatjes en praatjes

Plaatjes en praatjes #maart

_MG_8373
> De babymagneet. Een baby heeft ongelooflijk veel aantrekkingskracht. Naast melk, zuigt hij met dat schattige mondje ook alle aandacht naar zich toe. Je verdrinkt dan ook diep in die mooie ronde kijkers, snuffelt graag intens aan dat zalig geurende hoofdje en omringt je graag eindeloos met die warme, hulpeloze babyknuffels. Uren, dagen, weken kan je ernaar kijken – toch naar het exemplaar dat je zelf maakte. Ik vraag mij af of het ooit gaat vervelen, dat bingewatchen naar onze baby-tv: er is maar één kanaal met steeds dezelfde serie bewegingen, geluidjes en gezichten. En toch … toch ben ik ongelóóflijk benieuwd naar alle komende seizoenen.

_MG_8278 2
> Mon en meme. Sven zijn meme ‘haar memore laat haar in de steek’ – om het in haar eigen woorden te zeggen. Ze weet nog dat ze vergeet, maar de dementie knabbelt stilaan meer gaten in haar geheugen. Toen we haar voor het eerst gingen bezoeken met Mon wist ze al niet meer dat we ooit zwanger waren, vroeg ze elke tien minuten naar zijn naam en kon ze niet zeggen wie nu de vader was van dat ‘schoon boeleke’. En net daarom was hun eerste ontmoeting zo vertederend: door de oprechte, warme tranen toen ze ons ‘klein wonder’ zag. En door de lieve, zachte blik toen hij in haar overgrote handen lag. De volgende keer weet ze weer niet meer wie hij is, maar net daardoor kan ze hem telkens opnieuw voor de eerste keer zo mooi begroeten.

IMG_7592-2 IMG_7643-3
> Dan denk je eíndelijk dat je alles weer mag eten … not! Op het einde van je zwangerschap – of meestal veel vroeger – ben je het echt wel beu: het handjevol kleren dat je elke week opnieuw draagt en al dat lekkers dat je jouw teerbeminde tonnetje moet ontzeggen. Totdat jouw vriend ceremonieel ‘het lint’ doorknipt en zo het buffet voor geopend verklaard. Nieuwe garderobe, chocomousse en preparé, here I come! En dan besef je dat zwanger zijn van twee voedselbronnen minstens even erg is. Want je kunt alleen bovenstukken aan met diepe knopen of een rits. En als jouw kindje kreunt onder de pijn van darmpjes of krampjes, dan eet je beter ook niet wat je wilt. Ik kreeg deze ‘te vermijden voedingslijst’ ingelepeld, hashtag help! Mijn dieet is nu nog strenger. Eerlijk? Ik had dit lijstje liever nooit gezien – sorry aan alle borstvoedende moeders die dit nu lezen … want bij elke pijnlijke kramp of grimas, denk ik nu dat mijn voeding de schuldige was.

FullSizeRender-2 IMG_7973
> Geen waterratkonijn. Wat als … jouw baby niet echt graag in bad gaat en er nog minder graag uitkomt? Probeer dan maar eens elk plooitje mooi droog te strijken, zoals de vroedvrouwen jou op het hart drukken in het ziekenhuis. Mijn haren en oren gaan overeind staan van zo’n hysterisch krijsende zoon. Zijn schreeuw danst door heel mijn lijf en dan spring ik van hot naar her als een moederkip zonder kop. Daarom doopten we vake om tot badmeester. Die plooit minder snel. En ik smelt er wel wat van, van mijn man in zijn geëmancipeerd badjasje!

IMG_7892-2 IMG_7684
> Langs Vlaamse velden en Schelden. Wat er leuker is dan gaan wandelen langs Vlaamse velden en Schelden? Daar met een baby gaan wandelen. Het is zoveel gezelliger – behalve dat moederkip om het kwartier wil checken of haar kuiken nog ademt, warm genoeg of net niet te warm heeft. Toch doet het deugd om eens buiten te komen. Om twee overvolle borsten frisse lucht te snuiven en een boeket zonnestralen te vangen – een mens moet ergens extra energie halen als hij meer wallen telt dan wollen schaapjes. En ons Monnetje uit huis fleurt er ook helemaal van op!

_MG_8433
> En dan ontpopt je partner zich als papa – poef, het geluid van mijn ontploffend moederhart! Eigenlijk is het vake, maar papa klonk hier mooier. Hij zag mij op mijn best en mijn slechts. Overleefde hormonen- en quarterlifecrisissen. Verzorgde mij als werkpaard en melkkoe. En keek zó verliefd naar zijn zoon dat ik instant smolt vanbinnen – figuurlijk dan, want letterlijk voelde ik andere dingen net na de bevalling. De liefde die je voelt voor je kind is onbeschrijfelijk. En datzelfde gevoel lezen in de ogen van je partner maakt het verhaal nog zoveel mooier. Merci mon chéri!

Smelt ♥
_MG_8423

BewarenBewaren

One thought on “Plaatjes en praatjes #maart

Geef een reactie

