persoonlijk/sport & spel

Wat mensen je niet vertellen over ploegsport

BwRz17DIMAAXQn7.jpg-large

Dat buitenstaanders het niet begrijpen
“Kan je de training niet een keertje overslaan?” Euh, nee. Iedereen gelijk voor de wet, zowel ploeggenoten als familie en vrienden. “Je ziet die mensen toch al drie keer per week.” Dat noemen ze engagement. “Vind je mij dan niet belangrijk?” Iets met appels en peren. “Stomme volleybal”. Dat zeg je alleen als je er geen bal van kent.

Dat sporters autisten zijn
Noem het bijgeloof of autisme, veel sporters hangen vast aan ‘de team geboden’. Bovenal bemin één club. Heilig steeds de dag des wedstrijds. Trainer, ploegmaat zult gij eren. De scheids zult gij niet attaqueren. Lest van hetzelfde water uwen dorst. Klapt en zingt uit volle borst. Wees alert voor positieve zen in uw gemoed. En dribbelt vijf keer alvoor gij enen opslag doet.

Dat missen menselijk is
Elke ploeg maakt het mee. Vaak vlak voor de wedstrijd. Naakte angst in 12 paar ogen na de onbeantwoorde vraag wie de truitjes heeft vandaag: “Fuuuck, vergeten!” of “Oei, die zitten nog in mijn koffer *en nu komt het* sinds vorige wedstrijd.” Op sportzak gerijpte truitjes dragen voelt als thuiskomen bij Mr. Ammoniak. Neem het van mij aan, die is niet zo gasvrij. De tegenstander kreeg wel stevig op zijn neus. Winnen op karakter heet dat. En deels op taktiek, door op elke aanval een geurbom van een blok te zetten. Armen in de lucht!

Dat iedereen dezelfde leeftijd heeft… in jouw hoofd
De realiteit is anders. Hoe langer je speelt, hoe groter de kloof tussen de frisse blaadjes en de oude dozen… zoals ik. Amper 30. De benjaplus van de ploeg. Een verschil van 12 jaar (12 zeg ik u). In mijn hoofd blijf ik eeuwig 26. Mijn lichaam denkt daar spijtig genoeg anders over, vooral na een conditietraining. Maar hey, YOLO é chickie chicks! Duuzd kapot- en zieklachen met die jeugdige teamies. Zo ben je tenminste mee. Of net achter. #besties #SWAG #craycray #EOTB #roflcopter

Dat het altijd dezelfde zijn
“Mag ik jouw zeep eens gebruiken?” Of course! “Ik ben die van mij vergeten.” Forget it. Elke ploeg heeft ze. Het zijn altijd dezelfde. Standaard geen zeep bij. Of shampoo. Haardroger. Zelfs geen onderbroek. Het zijn niet altijd dezelfde. Onderbroeken dan. Hoewel Hema bij ons extreem goed scoort in de categorie betrouwbare basics. Ook dat is teamspirit: één tipt allen, allen volgen één.

Dat het hard is om eruit te vallen
Hoe lang je ook speelt, hoe populair je ook bent… eens je stopt, val je eruit. Uiteraard blijf je welkom en geliefd. Toch. Wie stopt, valt uit de boot. Simpel. Een team deelt lief en leed. Meer dan 10 uur per week intensief trainen (en babbelen), douchen (en babbelen), drinken (en babbelen). Om nog maar te zwijgen van die facebookgroep. Lees: een shitload aan situatiehumor en inside information. Vertaal: anderen voelen zich snel uitgesloten. Dus voor alle exies met dit gevoel: Real love!

Dat je je blootgeeft onder de douche
Letterlijk en figuurlijk. De kleedkamer maakt de lippen los. Daar laat je in eigen boezem kijken. Voer je de intiemste gesprekken. Welke? Dat zei ik net: intieme. Die blijven in team. Al rook de titel wat naar soap stories, die doe je niet uit de doeken. Toch niet buiten de kleedkamer.

Dat het de max is!
Dat samen tot het uiterste gaan een band schept. Dat samen winnen zo leuk is. En samen vieren nog veel leuker. Dat thema- en verkleedtrainingen hilarisch zijn. En teambuildings voelen als een weekendje weg met vrienden. Dat elke reden goed is om een ander te laten trakteren: een opslag missen op setbal, een opslag onder het net slaan, je naam in de krant, de tegenstander die geen 10 punten haalt. And so on, and so on. Ik eindig graag met de dubbele call to action van sportvriend Nike: Just do it!
def

F5
F1
F3
F2

BewarenBewaren

BewarenBewaren

3 thoughts on “Wat mensen je niet vertellen over ploegsport

Geef een reactie

